Υπόμνημα προς τον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κρήτης

Η νέα Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος Κρήτης της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. συναντήθηκε με τον Περιφερειακό Δ/ντη Εκπ/σης κ. Κλινάκη Απόστολο και συζήτησε μαζί του θέματα που απασχολούν το θεσμό της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.


Στον κ. Κλινάκη δόθηκε το παρακάτω υπόμνημα.

Υπόμνημα


Προς κ. Κλινάκη Απόστολο
Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κρήτης

Κοιν. Προϊσταμένους Παιδαγωγικής & Επιστημονικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κρήτης

Ο θεσμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) με 30ετή σταθερή δυναμική παρουσία στην τυπική σχολική εκπαίδευση, αποτέλεσε το όχημα με το οποίο έχουν εισαχθεί στην εκπαιδευτική πράξη ενεργητικές και βιωματικές εκπαιδευτικές μέθοδοι στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Η δεκαετία 2005-2014 είναι επίσημα η δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.). Ακόμη και με βάση τη στρατηγική της UNECE (2005), η Π.Ε. είναι το βασικό εργαλείο για την Ε.Α.Α. Ειδικότερα ο τρόπος που η Π.Ε. υλοποιείται στη χώρα μας καλύπτει το σύνολο σχεδόν των θεμάτων που τίθενται από τις βασικές αρχές της Ε.Α.Α. Συνεπώς, η ένταξη της Ε.Α.Α. στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διευκολύνεται από τις μέχρι σήμερα εμπειρίες εφαρμογής της Π.Ε.

Η Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. πιστεύει στη δύναμη και στην παιδαγωγική αξία του θεσμού της Π.Ε. και επιδιώκει την ενδυνάμωση, τη βέλτιστη εφαρμογή και την επέκτασή της σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια Εκπαίδευση).
Για το λόγο αυτό προτείνουμε:

Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία

1. Την ενσωμάτωση θεμάτων για την Αειφορία στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, στα πλαίσια λειτουργίας του «Νέου Σχολείου».
2. Τη θεσμοθέτηση δίωρης εβδομαδιαίας «ζώνης», αφιερωμένης στην υλοποίηση αυτόνομων και αυτοτελών Διαθεματικών Σχεδίων Εργασίας (projects) με τη θεματολογία και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις και αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην Α/θμια και στην Β/θμια Εκπαίδευση.
3. Τη διαμόρφωση προγράμματος χρηματοδότησης των σχολείων της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης για την υλοποίηση προγραμμάτων Π.Ε. σε όλη τη διάρκεια της 4ης Προγραμματικής Περιόδου. Υπάρχει ήδη η εμπειρία της εφαρμογής του προγράμματος των ΣΠΠΕ στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ που, δυστυχώς, δεν κάλυψε το σύνολο της περιόδου εφαρμογής του.
4. Τη διαμόρφωση προγράμματος χρηματοδότησης των σχολείων της Α/θμιας και της Β/θμιας Εκπαίδευσης αντίστοιχο του προγράμματος «Καλλιστώ». Απαιτείται σωστός προγραμματισμός για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού, έτσι ώστε να αποφευχθούν οι αδυναμίες της πρώτης εφαρμογής.

Υποστηρικτικοί Θεσμοί Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Α. Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Tα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αποτελούν εκπαιδευτικές δομές , των οποίων το έργο βασίζεται στη φιλοσοφία της Αειφόρου ανάπτυξης. Αποτελούν ένα δυναμικό και καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό , που ξεκίνησε με το αρ. 111 του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α΄) και μέχρι σήμερα έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν 69 ΚΠΕ πανελλαδικά . Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ως ένα Εθνικό Δίκτυο εκπαιδευτικών μονάδων ειδικού τύπου έχουν δημόσιο χαραχτήρα και προσανατολισμό στην εκπαίδευση των μαθητών-τριών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης και στην επιμόρφωση των εκπ/κών αυτών των βαθμίδων.

Παράλληλα τα ΚΠΕ δραστηριοποιούνται στην παραγωγή εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού υλικού, για το έργο τους αλλά και για το έργο των σχολείων, στην ανάπτυξη ερευνητικών δράσεων που σχετίζονται με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και τις προσεγγίσεις της, καθώς και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Τα ΚΠΕ μέχρι σήμερα χρηματοδοτήθηκαν από Εθνικούς πόρους και από Επιχειρησιακά προγράμματα – με απορρόφηση 90% , ενώ παράλληλα σε μικρό βαθμό υπήρξε χρηματοδότηση μέσω Διαχειριστικών επιτροπών. Οι κτιριακές υποδομές των ΚΠΕ καθώς και ο εξοπλισμός είναι εξαιρετικά καλές στα περισσότερα ΚΠΕ, ενώ η στελέχωση τους από Εκπ/κούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης προκειμένου να υπηρετηθεί η ολιστική προσέγγιση της γνώσης και κυρίως της βιωματικής μάθησης, απέβει ιδιαίτερα επιτυχής.
Ζητούμε:

1. Τη διαφύλαξη του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα των ΚΠΕ και ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
2. Να συνεχιστεί η λειτουργία όλων των ΚΠΕ της Κρήτης (Βάμου, Ανωγείων, Αρχανών, Γουβών, Ρούβα, Νεάπολης και Ιεράπετρας), λόγω του ότι η Κρήτη ως νησί παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες στη μετακίνηση, από και προς αυτό, αλλά και μέσα σε αυτό, εξαιτίας των μεγάλων αποστάσεων και των δυσκολιών που υπάρχουν, λόγω του ορεινού ανάγλυφου πολλών περιοχών.
3. Παράταση της θητείας των Υπευθύνων, Αναπληρωτών Υπεύθυνων των ΚΠΕ και όλων των εκπαιδευτικών των παιδαγωγικών ομάδων τους ανεξαρτήτως ειδικότητας μέχρι 31/8/2011, έτσι ώστε τα ΚΠΕ να λειτουργήσουν απρόσκοπτα και το ερχόμενο σχ. έτος.
4. Πλήρης υπαγωγή των ΚΠΕ στις Περιφερειακές Διευθύνσεις που ανήκουν. Να εγκρίνεται η άδεια μετακίνησης των Περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων από την Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Κρήτης.
5. Σύνδεση με το «Νέο Σχολείο» και το πιθανό δίωρο καινοτομικών δραστηριοτήτων με υποστήριξη από τα ΚΠΕ μέσω ποιοτικών προγραμμάτων που θα δίνουν έμφαση στο βιωματικό χαρακτήρα. (παιδαγωγικές δραστηριότητες, πεδίο, εργαστήριο).
6. Ενίσχυση των προβλεπόμενων από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δράσεων των ΚΠΕ (εκπαιδευτικά προγράμματα μαθητών, επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, θεματικές δικτυώσεις, τοπικές και διεθνείς συνεργασίες).
7. Θεσμική υποστήριξη της λειτουργίας των ΚΠΕ με βάση τους ιδιαίτερους όρους και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του καθενός (περιοχή λειτουργίας, στελέχωση, κ.ά.).
8. Κατανομή μονοήμερων-πολυήμερων εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανάλογα με τους παραπάνω όρους λειτουργίας (αστικές και επαρχιακές περιοχές, δυνατότητες πρόσβασης, ανάγκες μετακίνησης).
9. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα ΚΠΕ υποχρεούνται να εργάζονται σύμφωνα με την Υ.Α. 60991/Γ7/19-06-2006 τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα προσφέροντας επιπρόσθετο έργο χωρίς να αμείβονται. Αυτό συνιστά κατάφορη παραβίαση του εργατικού δικαίου και των διεθνών εργασιακών συμβάσεων που έχουν κυρωθεί από την χώρα μας, καθώς και από το Ελληνικό Σύνταγμα με βάση την αρχή της ισότητας. Χορήγηση του επιδόματος θέσης σε όλα τα μέλη των Παιδαγωγικών Ομάδων των ΚΠΕ.
10. Οι Υπεύθυνοι και οι Αναπληρωτές Υπεύθυνοι των ΚΠΕ να εξομοιωθούν διοικητικά και οικονομικά με τους Διευθυντές και Υποδιευθυντές των Σχολικών Μονάδων με διατήρηση του ιδιαιτέρου θεσμικού πλαισίου επιλογής των.
11. Να κατοχυρωθεί θεσμικά η ιδιότητα των Εκπαιδευτικών των ΚΠΕ ως στελεχών εκπαίδευσης με αντίστοιχη κλιμάκωση στη μοριοδότηση.

Β. Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ/σεων Εκπ/σης

• Βελτίωση της Υ.Α.60991/Γ7/19-06-2006, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις αξιοκρατικής επιλογής των Υπευθύνων.
• Αναβάθμιση του ρόλου και της θέσης του Υπευθύνου Π.Ε. και ένταξη του στα Στελέχη της Εκπαίδευσης, με όλες τις συνακόλουθες διευθετήσεις που αυτή συνεπάγεται, όπως:

α) Μοριοδότηση της θητείας του για τη διεκδίκηση οποιασδήποτε θέσης στελέχους.
β) Αναγνώριση των χρόνων υπηρεσίας στη θέση του Υπευθύνου Π.Ε. ως διδακτικής υπηρεσίας.
γ) Αναβάθμιση του ρόλου του Υπευθύνου Π.Ε. στην επιμόρφωση, με την αναγνώριση της δυνατότητας της αυτόνομης επιμορφωτικής του δραστηριοποίησης σε επίπεδο Δ/νσης.
δ) Αυτόνομη χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης για τις ανάγκες της Π.Ε.
ε) Τέλος, οι Υπεύθυνοι Π.Ε. που έχουν την ευθύνη της πολύπλευρης υποστήριξης των Προγραμμάτων Π.Ε. των σχολείων της περιοχής τους, είναι απαραίτητο να έχουν στη διάθεσή τους στοιχειώδη υλικοτεχνική υποδομή διοικητικής, γραμματειακής και επικοινωνιακής υποστήριξης. Επίσης είναι απαραίτητο να έχουν στη διάθεσή τους κάποια οικονομικά ποσά για την ανάπτυξη και υλοποίηση του επιμορφωτικού τους έργου.

Η ΠΕΕΚΠΕ έχει υποβάλλει αναλυτικό υπόμνημα στο Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. σχετικά με τα χρόνια αιτήματα της (έγινε και διαβούλευση των στελεχών της Π.Ε. για αυτό το θέμα τον Απρίλιο 2008) και θα συνεχίσει τον αγώνα της για την ενδυνάμωση και βελτίωση του θεσμού της Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Είμαστε στη διάθεση σας για συνεργασία και εποικοδομητικό διάλογο.


Για τη Δ.Ε. του Παραρτήματος Κρήτης της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.




Ο Πρόεδρος                                                     Ο Γραμματέας

Αποστολάκης Δημήτρης                                  Χαλκιαδάκης Γεώργιος